Monday, August 2, 2010

Mahasiswa mesti daftar undi sahut cadangan Dato’Saifuddin ,Pemuda UMNO

Kita menyahut seruan Dato’ Saifuddin dan Pemuda UMNO dengan menyeru rakan-rakan supaya menyatakan pendirian politik kita dalam PRU 13 akan datang dengan daftar diri sebagai pemilih segera”.

Memilih sebuah kerajaan yang adil, tidak ada rasuah, menguruskan wang rakyat dengan baik adalah tanggungjawab kita mahasiswa. Oleh itu kita perlu mendafatar sebagai pemilih . Daftarlah di pusat pendafataran termasuk di Ibu Pejabat Suruhanjaya Pilihan Raya Malaysia, Pejabat Pilihan Raya Negeri, semua Pejabat Pos Berkomputer dan lain-lain.

Dalam hal berkaitan, baru-baru ini Pengerusi SPR, Tan Sri Abdul Aziz Mohd Yusuf mendedahkan statistic 1.9 juta atau 43 peratus daripada 4.3 juta pengundi Melayu yang layak mengundi belum mendaftar sejak Pilihan Raya Umum 2008 sehingga Mac . Ini kerana kurang rasa tanggungjawab menunaikan hak sebagai warga negara, tidak peka situasi politik tanah air dan gemar mendaftar pada saat akhir.

Katanya “belia Melayu kurang kesedaran mendaftar sebagai pengundi walaupun sudah berusia lebih 21 tahun. Biasanya, apabila menjelang pilihan raya umum atau pilihan raya kecil, barulah mereka sibuk mendaftar”.

No comments: