Friday, March 19, 2010

Orang Asli Memenuhi Putrajaya


Kedatangan orang asli yang begitu ramai sehingga memenuhi ruang dataran Putrajaya telah memberi tekanan yang hebat kepada pihak kerajaan. Ekoran itu maka keluarlah kenyataan daripada seorang pak menteri yang menyatakan bahawa orang asli hanya datang 'jalan-jalan'.

Kenyataan yang tidak bertanggungjawab tersebut telah disanggah oleh presiden Persatuan Orang Asli Semenanjung Malaysia (POASM) Majid Suhut. Beliau memberi tegasan bahawa kehadiran lebih 2000 orang asli di putrajaya adalah dengan membawa harapan yang besar selain hadir untuk melihat sendiri memorandom tersebut diserahkan kepada Perdana Menteri.

Memorandum tersebut dihantar adalah bagi memberi isyarat kepada pihak kerajaan bahawa kebajikan orang asli juga patut dijaga sebaiknya. Mereka memprotes apabila banyak tanah tempat mereka tinggal dan duduki dirampas kerajaan untuk tujuan pembangunan. Mereka hadir dengan penuh semangat berhimpun dan menunggu untuk menyerahkan memorandom.

Kehadiran lebih 2000 orang tersebut dengan membawa banner dan kain-kain bertulis yang diangkat semasa perhimpunan tersebut telah mengesahkan bahawa mereka bukan datang 'main-main'. Kehadiran mereka harus dipandang serius oleh pihak kerajaan supaya setiap msyarakat dalam negara berada dalam keadaan aman dan adil.

No comments: