Friday, March 12, 2010

Pernikahan 'kanak-kanak' Meruntuhkan Masyarakat




Mutakhir ini dapat kita lihat bagaimana suasana kehidupan masyarakat yang pelbagai. Terbaru kita dihidangkan dengan paparan pernikahan kanak-kanak berumur 11 tahun. Kita harus melihat tujuan sebenar perkahwinan dilangsungkan. Selain daripada mengikut sunnah ia juga adalah bersangkutan dengan pembinaan sebuah keluarga.

Perkara sebegini harus dielakkan dalam masyarakat kita kerana ia bakal menimbulkan pelbagai kesulitan kelak. Cuba kita bayangkan apabila kanak-kanak tersebut mengandung dan melahirkan zuriat. Dalam usianya yang begitu mentah apakah mampu untuk dia menjaga bayinya dengan sempurna. Maka akan lahirkan sekumpulan kanak-kank yang terbiar jagaannya dan mereka membesar tanpa belaian yang sempurna sehingga menyebabkan institusi keluarga yang dibina tidak akan bahagia.

Perkahwinan ini sebenarnya hanya berlandaskan nafsu semata-mata. Banyak lagi perkara sunnah yang boleh dilakukan walhal dalam bab munakahat ini sekalipun. Kefahaman masyarakat terhadap ilmu agama adalah amat penting bagi memastikan segala tingkah laku yang kita lakukan adalah berlandaskan kepada ajaran daripada Allah.

Penyuburan iman adalah sangat penting kerana ia boleh mendidik nafsu dan jiwa kita untuk dekat dan patuh kepada perintah Allah. Bukan hanya apabila melibatkan kepentingan diri dan nafsu maka ia diungkap sebagai sunnah. Pada saya ini bukan lagi sunnah tetapi sudah menjadi 'punnah'. Sebab itu al-Quran dan al-sunnah harus dikaji dan diteliti seterusnya diamalkan dalam kehidupan seharian dari pelbagai aspek.

No comments: