Wednesday, January 27, 2010

MAHASISWA PENDIDIK MENYOKONG SUDUT PIDATO



Assalamualaikum wbt dan salam anak kandung suluh budiman.

Sudut pidato atau 'speaker corner' yang kembali diperkenalkan di beberapa IPT setelah hampir 40tahun diharamkan. Ini adalah suatu perkembangan positif dalam melahirkan mahasiswa yang berani bersuara serta berpendirian untuk menyatakan prinsip masing-masing.

Sudut ini dilihat mampu mengembalikan semula semangat mahasiwa yang kian lesu serta keintelektualannya yang semakin terhakis. saban tahun. Platform ini boleh digunakan oleh mahasiswa untuk menyuarakan pendapat secara terus. Ini adalah berdasarkan petikan kenyataan Timbalan Menteri Pengajian Tinggi, Datuk Saifuddin Abdullah, : ''Sudut pidato ini nanti mampu menjadi tempat pelajar menyuarakan pendapat atau perkara yang dirasakan perlu diketengahkan. Walaupun IPT ada Majlis Perwakilan Pelajar (MPP), ada segelintir pelajar tidak suka menyuarakan pendapat menggunakan saluran itu. Jadi, melalui sudut pidato ini, mereka bebas menyuarakan pendapat di depan pelajar lain, bukannya bercakap di belakang”.

TIMBALAN Menteri Pengajian Tinggi, Datuk Saifuddin Abdullah (kiri) menyaksikan sendiri seorang pelajar menyampaikan ucapan di Sudut Pidato selepas merasmikannya di Universiti Malaya, Kuala Lumpur, 26 Januari. - Utusan


PERKEMBANGAN POSITIF

Saya selaku wakil mahasiswa pendidik menyokong sepenuhnya perkembangan positif ini. Platform yang ada ini perlulah digunakan sebaiknya oleh mahasiswa khusunya mahasiswa pendidik di UPSI sebagai medan menyuarakan pendapat di samping mampu mengasah bakat dalam pengucapan awam. Ini dilihat mampu mengembalikan semula kegemilangan universiti seterusnya meningkatkan lagi daya saing para mahasiwa dalam mengulas isu-isu sama ada isu dalaman mahupun isu di peringkat nasional.



Ayuh mahasiswa pendidik! Gunakan peluang yang ada untuk menyuarakan pendirian anda!!!

"MAHASISWA PENDIDIK PENCETUS TRANSFORMASI"

No comments: