Sunday, January 24, 2010

PRK : MAHASISWA HARUS AMBIL PEDULI

Bahang pilihanraya kampus semakin hangat dirasai di IPTA mahupun IPTS di seluruh negara. Bulan Januari menyaksikan beberapa kampus utama seperti UIA, UM, UMT danlain-lain juga termasuk UPSI bakal mengadakan pilihanraya kampus. Pemimpin peringkat university bakal dipilih oleh para mahasiswa yang berkelayakan untuk mengundi.



KETIDAKPEDULIAN MAHASISWA
Namun, realitinya di kampus-kampus termasuk UPSI, ketidakpedulian mahasiswa dalam pentingnya pilihanraya kampus amat membimbangkan. perkara ini tidak seharusnya berlaku memandangkan mahasiswa seharusnya mempunyai daya keintelektualan serta perlu prihatin kepada isu-isu semasa yang berlaku di sekeliling mereka. Mahasiswa bukan lagi seperti pelajar sekolah yang hanya menunggu serta menerima apa yang telah ditetapkan oleh pihak berkuasa dari sudut dasar atau sebagainya. Tetapi tidak bagi mahasiswa. Mahasiswa mempunyai kebebasan untuk memilih mana-mana calon yang dirasakan layak untuk memimpun mereka. Yang boleh menjadi pemimpin dalam menyuarakan isu kebajikan mereka, yang boleh mengendalikan pesta konvokesyen, forum dan juga pelbagai program intelektual lain.

Sikap ketidakpedulian ini akan membawa kepada terpilihnya pemimpin yang kadang-kadang tidak layak untuk menjadi suara serta telinga kepada mahasiswa. Jadi, akan berlakulah terlepas pandang serta pengabaian hak-hak mahasiswa.

MAJLIS PERWAKILAN PELAJAR (MPP)


"Menelusuri kembali tujuan diadakan pilihanraya kampus ialah bagi memilih pemimpin pelajar yang benar-benar berkualiti bagi menerajui kepimpinan majlis perwakilan pelajar (MPP). MPP berfungsi sebagai mata ,telinga pelajar dalam menjaga kebajikan mereka sepanjang pengajian disini.Ini bermakna pemimpin yang dipilih memepunyai tanggungjawab yang berat dan mereka benar-benar ‘viable’ dan berkarisma dalam memberikan perkhidmatan terbaik terhadap masyarakat kampus.Berkarisma ialah kata kunci yang paling tepat kepada penulis jika ditanya kriteria yang diperlukan bagi seorang pemimpin pelajar. Karisma mempunyai konotasi yang cukup luas yakni merangkumi cara bekerja,pesonaliti,ekspresi idea,berakhlak dan tidak dilupakan interaksi sosial yang baik.Tambahan pula,Falsafah pendidikan negara dan mana-mana pusat pengajian tinggi di dunia ini mengharapkan untuk menghasilkan pelajar yang versatile dan serba boleh.Pendidikan negara kita bersifat holistik bagi menghasilkan ‘insan kamil’ yang sempurna sifatnya.Agak malang,apabila pendidikan hanya dijadikan alat untuk menghasilkan pekerja mahir sahaja.Persepsi ini salah dan perlu diperbetulkan. Justeru,pilihanraya kampus merupakan ruang yang paling sesuai untuk mencapai tujuan tersebut.Golongan pemimpin muda ini diharapkan benar-benar ampuh setelah melalui pelbagai ranjau kepimpinan kampus untuk menerajui kepimpinan negara kelak.Pilihanraya kampus merupakan salah satu proses wajib yang perlu dilalui bagi seorang pemimpin pelajar.Bak kata pepatah,proses kepimpinan ibarat menghasilkan air suling dimana air tersebut perlu melalui pelbagai peringkat proses penapisan dan sulingan sebelum menjadi air tulen.."

(kredit : http://freewebs.com/suaraanum/020102.htm)



Oleh yang demikian, saya menyeru kepada sahabat-sahabat seperjuangan di luar sana untuk turun mengundi pada pilihanraya kampus kali ini. Tunaikanlah hak anda sebagai pengundi. Pilihlah pemimpin yang dirasakan layak untuk memimpin anda, jangan hanya terpaut pada hidangan manifesto semata-mata tetapi perhatikanlah juga kredibiliti serta karismatik yang ada pada seseorang calon itu. Jadi, jom mengundi! Selamat mengundi!

No comments: