Saturday, November 14, 2009

Kursus Kepimpinan Mahasiswa: Petanda Awal Pilihanraya Kampus

Tindakan pihak HEP yang telah mengeluarkan pengumuman berkaitan Kursus Kepimpinan Mahasiswa memberi isyarat awal bahawa pilihanraya kampus (PRK) akan diadakan tidak lama lagi. Walaubagaimanapun PRK tersebut dijangka akan berlangsung pada awal bulan Januari nanti. Semua pihak sudah pasti sudah berada dalam keadaan bersedia untuk bertarung dalam PRK kali ini. Maklumat awal menyatakan setakat ini sambutan daripada para pelajar adalah kurang menggalakkan samada daripada pro kualiti mahupun pro kebajikan.

Namun begitu pihak pro kebajikan telah menyatakan pendirian mereka bahawa mereka tetap akan menghantar calon dalam PRK kali ini sekaligus menafikan desas-desus sebelum ini yang menyatakan bahawa mereka akan memboikot PRK yang bakal diadakan kerana masih lagi menggunakan sistem e-voting. Sistem ini menjadi isu apabila ada yang berpendapat sistem tersebut boleh dimanipulasi oleh sesetengah individu yang menyebabkan keputusan pilihanraya tidak telus dan bocor.

Saya berharap agar pihak yang terlibat memberi peluang yang seadilnya kepada seluruh komuniti mahasisiwa untuk memilih wakil mereka dalam PRK nanti. Saya mengutuk kepada mana-mana pihak yang cuba untuk menceroboh demokrasi kampus ini.

No comments: