Monday, March 29, 2010

Anwar Ibrahim : 2 Malaysia


Pakatan Rakyat membawa slogan 'Selamatkan Malaysia' dilihat memberi tamparan hebat kepada Barisan Nasional apabila mampu menarik perhatian rakyat terhadap segala masalah yang berlaku dalam negara pada masa kini.

Kempen tersebut yang dirasmikan oleh ketua pembangkang Dato' Seri Anwar Ibrahim di Kuala Kubu Baru baru-baru ini. Kehadiran masyarakat Hulu Selangor pada malam tersebut menunjukkan sokongan rakyat kepada PR masih lagi tinggi.

Anwar Ibrahim dalam ceramahnya pada malam tersebut meletakkan negara malaysia berada dalam dua dimensi. Dengan nada yang keras beliau menamakannya dengan 2Malaysia. Pertama malaysia yang dikuasai oleh golongan atasan. Mereka ini apabila melakukan apa sahaja kesalahan walau kes berat sekalipun akan terlepas, ujarnya.

Manakala golongan kedua ialah masyarakat seperti kita ni (rakyat biasa). Kalau buat silap mesti kena hukuman yang berat, bukan setakat itu sahaja malahan yang tak dibuat pun difitnah. Beliau mengaitkan perkara ini dengan situasi yang terpaksa dihadapi oleh beliau sendiri.

Walaubagaimanapun asas kepada hal tersebut adalah releven. Jika kita melihat kes-kes yang berprofil tinggi dalam negara kebanyakannya pada permulaanya sahaja mahu disiasat hingga akar umbi, lama kelamaan senyap dan akhirnya kes tersebut selesai tanpa keputusan. Berbeza pula dengan kes yang dihadapi pihak pembangkang walaupun hanya melibatkan tuduhan liar tetapi cepat dan tangkas pula diambil dan dibuka kertas siasatan.

Amalan begini harus dihentikan bagi memberi keyakinan rakyat terhadap mana-mana institusi negara samada polis, tentera, badan kehakiman, peguam negara dan sebagainya. Kerajaan harus bersikap adil terhadap semua perkara, dan saya yakin dengan kematangan rakyat sudah pasti jika kerajaan gagal melaksanakan apa yang sepatutnya maka rakyat akan melakukan keadilan tersebut dalam pilihanraya akan datang.

No comments: