Sunday, March 7, 2010

Perjumpaan Majlis Perwakilan Pelajar (MPP) Seluruh Malaysia

BANGI 06 Mac - Majlis Perwakilan Pelajar (MPP) seluruh malaysia telahpun bertemu buat kali pertama hari ini. Dengan kehadiran lebih 200 orang wakil MPP dari seluruh IPTA yang bertempat di Institut KWSP (ESSET) telah menunjukkan komited mereka terhadap segala isu berkaitan kepentingan mahasiswa akan cuba diselesaikan.

Pertemuan selama satu hari tersebut memberikan peluang kepada semua MPP yang mewakili seluruh siswa-siswi universiti masing-masing untuk membawa isu yang berkaitan dan kepentingan bersama.

Tujuan perjumpaan ini diadakan adalah untuk membincangkan perkara yang akan dibawa dalam mesyuarat Majlis Perundingan Pelajar Kebangsaan (MPPK) nanti. MPPK merupakan platform terbaik untuk wakil MPP membawa isu semasa yang kritikal untuk dibentangkan di hadapan YAB Timbalan Perdana Menteri.

Mesyuarat tersebut juga difahamkan akan melibatkan jemaah menteri yang terlibat dalam menyelesaikan masalah atau isu yang dibawa oleh MPPK tersebut.

Hasil daripada perbincangan hari ini, maka sebanyak 10 isu yang akan dirangka dan diproses seterusnya akan diterjemahkan dalam bentuk kertas kerja. Maka 5 daripadanya akan dipilih sendiri oleh TPM dan akan dibincangkan dalam MPPK nanti.

"saya harapkan persidangan MPPK yang akan diadakan tersebut akan menjadi satu pentas untuk mahasiswa bersuara dan diambil serius oleh pihak kerajaan untuk mencari jalan penyelesaiannya dan bukan hanya menjadi satu perkara yang retorit semata-mata."

No comments: