Tuesday, March 23, 2010

USM Anjur Konvensyen Penghayatan Islam dan Kelestarian


Persatuan Mahasiswa Islam (PMI) USM telah berjaya menganjurkan satu program yang dapat memberi kesedaran tentang kepentingan alam semulajadi dan juga suruhan agama yang mengajar manusia supaya sentiasa menjaga alam ini daripada kemusnahan.

"...apabila dikatakan kepada mereka : ' janganlah kamu membuat kerosakan di bumi, mereka jawab : ' sesungguhnya kami hanya membuat kebaikan '. Ketahuilah! bahawa sesungguhnya mereka itulah orang-orang yang sebenar-benarnya membuat bencana dan kerosakan, tetapi mereka tidak menyedarinya. (al-Baqarah : 11-12).

Firman Allah tersebut jelas menunjukkan betapa angkuhnya manusia mentabik dada di atas muka bumi ciptaan tuhan ini. Ciptaan tuhan di muka bumi ini semuanya sedang mengalami kemusnahan yang teruk akibat tangan-tangan manusia yang pantas melakukan pelbagai aktiviti.

Menurut seorang pembentang kertas kerja pada konvensyen tersebut, En. Mohd Nizam Mahshar, terdapat 80 buah negara dengan 40% populasi dunia menderita akibat kekurangan air yang serius. 25% batu karang dunia musnah dengan teruk beberapa dekad yang lalu dan 35% kawasan hutan bakau juga telah pupus pada masa ini. Selain itu, lebih kurang 10-30% spesies mamalia mangalami ancaman dan kepupusan.

Sumber alam tersebut harus dipelihara agar anak muda jenerasi akan datang sempat untuk merasai kehidupan yang sempurna. Keindahan alam harus dijaga supaya ekosistem yang ada dapat berfungsi dengan sempurna dan faedahnya dapat dinikmati sampai bila-bila.

" Dunia ini hijau dan cantik dan tuhan telah melantik kamu sebagai pengurusnya. Dia melihat apa yang kamu lakukan (HR Muslim) ".

No comments: